hybride-event

Hybride evenement: 15 tips

Hybride events voeren nu de boventoon! Door COVID-19 zijn alle evenementconcepten omgegooid. Waar er voorheen alleen fysieke evenementen waren, heeft nu vrijwel ieder event een online component. Over de invulling van hybride evenementen bestaan veel verschillende visies. Bij hybride events is er naast het fysiek aanwezige publiek, óók online publiek aanwezig! Een hybride event combineert dus het beste van beide werelden: de live-ervaring, maar óók het gemak van een livestream. Deelnemers krijgen dezelfde inhoud getoond alleen vanaf een andere locatie; fysiek vanuit de zaal of vanuit zijn of haar woonkamer.

Inmiddels hebben we aan honderden hybride events onze bijdrage mogen leveren. Hierdoor hebben we geruime ervaring opgedaan met verschillende vormen van hybride evenementen. Hoog tijd om onze ervaringen met je te delen! In deze blog vind je tips voor het organiseren van een hybride evenement!

Liever deskundig advies en technische ondersteuning? Neem dan contact met ons op.

15 Tips checklist voor een hybride evenement

Hybride evenementen zijn hot. Het ziet ernaar uit dat het organiseren van evenementen een mix blijft tussen ‘live’ ontmoetingen en tegelijkertijd het gemak van een online deelname. Bij het focussen op hybride eventconcepten schuilen ook gevaren. Bij het mixen van live en online horen ook don’ts, die je niet moet vergeten. We delen onze kennis in de vorm van een stel tips onderstaand:

Tip 1: Stel verschillende typen toegangstickets beschikbaar

Iemand die live bij een event aanwezig is, zal een uitgebreidere en sterkere ervaring opbouwen dan iemand die “slechts” online aanwezig is. Echter kost het fysiek bezoeken van een evenement (veel) meer moeite dan het online deelnemen. Je kunt hier dus ook twee verschillende typen tickets voor aanbieden. Één voor de fysieke ervaring en één voor het online deelnemen. Dit mag qua prijs ook erg verschillen.

Je kunt dan bijvoorbeeld wel voor de fysiek aanwezigen nog extra elementen toevoegen, bijvoorbeeld workshops of een netwerkborrel die voor de online deelnemers niet beschikbaar zijn. Zo introduceer je toch een trigger om naar het event te komen, maar hou je de drempel laag voor wie bijvoorbeeld “alleen de keynote wil zien”. Bij meerdaagse events is een combinatie van een dag online en een dag fysieke aanwezigheid natuurlijk ook een optie.

Tip 2: Laat online deelnemers ook echt participeren in het event
(en niet slechts toeschouwer !)

Een hybride event krijgt pas toegevoegde waarde, wanneer de online deelnemers een échte rol krijgen in het geheel. Gewoon een beeldscherm plaatsen met Q&A vragen van de online deelnemers is niet voldoende om het virtuele publiek er écht bij te betrekken. Zoek naar een technische oplossing waarbij de deze groep deelnemers gemakkelijk op het podium wordt uitgenodigd wanneer zij een vraag hebben. Dit soort opstellingen vereist vrij veel technische kennis. Daarom doe je er verstandig aan om voor de techniek een partner te kiezen met ruime ervaring in dergelijke opstellingen en oplossingen. Livestream Service heeft deze ervaring. Meer informatie over dit onderwerp vind je op deze pagina. 

hybride-event
Laat deelnemers fysiek én virtueel deelnemen.

Tip 3: Sprekers op afstand kan ineens óók!

Vaak begint men over de nadelen van alle online deelname, maar er zijn ook echt grote voordelen! Wat als je die ene keynote, die je al jaren op je events zou willen uitnodigen, ineens wél kan boeken? Kon de beoogde keynote steeds niet komen door de reisbeperkingen of de lange afstand? Werd het te duur met al het reizen en de bijkomende tijd die dat kost? Deze problemen zijn nu allemaal verleden tijd…

De keynote kan tegenwoordig blijven op de locatie waar hij of zij op dat moment is. Met een scherm en camera op het podium kan het publiek de keynote zien. Daarnaast kan de spreker óók op zijn of haar beurt de zaal in kijken. Interactie is zo nagenoeg hetzelfde als voorheen. Hierdoor kan de spreker ook goed inschatten of bepaalde delen van het verhaal wel of niet bij het publiek in de smaak vallen. Natuurlijk is ook het stellen van vragen nu goed mogelijk. Presenteren van een powerpoint of andere presentatie programma hoeft op afstand geen enkel probleem te zijn!

We horen je denken… “Ja maar hoe moet het dan als de internetverbinding wegvalt?” Hiervoor raden we aan om een goede tech-check te doen vooraf. Bij deze internetcheck wordt gekeken of op locatie de internetverbinding voldoet en dezelfde verbinding gebruikt als de computer die de spreker uiteindelijk gaat gebruiken. Toch niet gerust op? Je kunt natuurlijk ook nog altijd een techneut naar de locatie van de spreker laten afreizen. Vaak is dit stukken voordeliger dan de spreker naar het event laten komen.

Tip 4: Tooling / platform

Kies voor de online deelnemers de juiste tools. Het is belangrijk dat het online publiek enige ervaring heeft met het programma of kies een tool die écht heel gemakkelijk werkt. Gebruik dus zo min mogelijk fancy nieuwe tools. Voor de beste interactie raden wij Zoom aan. Heb je enkel een chatbox als interactie? Dan kan een livestream via Vimeo natuurlijk ook. Denk bij de keuze van een platform ook na over het aantal deelnemers. Verschillende tools hebben namelijk verschillen in capaciteit.  Zoom kan bijvoorbeeld 1000 deelnemers aan. Verwacht je toch meer deelnemers online? De juiste leverancier zal ook meerdere Zoom meetings aan elkaar knopen waardoor meer deelnemers kunnen worden uitgenodigd. Het is technisch uitdagend maar er zijn voorbeelden bekend van meetings met 30.000 online deelnemers. Het geheim? Gewoon 30 zoom meetings koppelen J.

Tip 5: Hybride event over meerdere dagen

Zorg voor de juiste balans tussen een gedeeltelijk fysiek en virtueel event. Dit kan ook verdeelt worden over meerdere dagen. Organiseer bijvoorbeeld een follow-up dag of online match waarbij exposanten, deelnemers op een later moment ontmoeten. Online of live kunnen exposanten zo follow-up sessies plannen na een (online) match dag op een hybride beurs.

Tip 6: Stream fysieke sessies

Gaat het event uiteen in meerdere sessies? Het is een kleine moeite om een camera aan een stream te koppelen en deze ook voor de online deelnemers toegankelijk te maken. Maak bijvoorbeeld een leuke landingspagina met een mooi ontwerp. Wij hebben ervaren dat landingspagina’s met een duidelijk blokkenschema (festival line-up alike) het meest overzichtelijk en duidelijk zijn. Daarom werkt een timetable online het beste om online bezoekers door het programma te leiden en mee te nemen op de live locatie. 

Tip 7: Wees verstaanbaar

Bij een online evenement is audio belangrijker dan video. Ga maar na: Als audio wegvalt, dan ben je aangewezen op je kwaliteiten als liplezer. Als dat al zichtbaar is natuurlijk…
Verdwijnt het videobeeld? Dan kun je in de meeste gevallen nog steeds de inhoud volgen. Zorg daarom dat geluid goed gecheckt wordt. Regel daarnaast dat alle sprekers een eigen microfoon hebben en ga voor headset microfoons (zeker bij voornamelijk online events). Zo voorkom je dat de hand met de microfoon steeds verder afzakt en het online publiek het verhaal niet meer horen.

Tip 8: Huur een expert die de internetfaciliteiten doormeet 

Een stabiele internetverbinding is een voorwaarde voor een goed hybride evenement. Bij een goede internetverbinding komt (veel) meer kijken dan je waarschijnlijk zo inschat. Huur daarom een professional in om vooraf op locatie een internetcheck te doen. Hierbij wordt gekeken of de snelheden voldoende zijn, de juiste “poorten” open staan en meer nog veel meer van dat soort technische dingen. Oh, en zorg ervoor dat de livestream wordt  uitgezonden over een ander netwerk dan het gasten wifi-netwerk. Want hoe goed deze internetverbinding ook is, de kwaliteit holt achteruit als de gasten in grote getalen erop inloggen.

Tip 9: Open een virtuele helpdesk

Open een virtuele helpdesk ruimte in bijvoorbeeld Zoom of Teams waar iedereen terecht kan met vragen en problemen. Hiermee voorkom je dat deelnemers in paniek raken omdat en tegelijkertijd gaan bellen met veelvoorkomende opmerkingen zoals: ‘De stream niet werkt ?!’ of ‘Ik zie wel iemand maar ik hoor niets op de stream?’. Regel ook voldoende capaciteit voor dit hulploket. Laat dit door iemand oppakken die, op locatie tijdens het hybride evenement, geen taken heeft. En wees er op voorbereid dat je al deze vragen tegelijkertijd krijgt. Stressbestendig zijn, is dus wel een must 😉

Tip 10: Denk aan tijdzones

Stel de timeszones in via een event technologie tool die tijden automatisch aanpast bij de gebruikers. Zeker voor internationale congressen en een tijd waarin steeds meer digital nomads de wereld over trekken die vanaf een grote internationale afstand werken. Richt het evenement zo in dat het toegankelijk is voor alle deelnemers wereldwijd.

Tip 11: Zorg voor content achteraf

Zorg voor goede kwaliteit beelden en maak tijdens het event notities. Noteer op welke tijdstippen de meest interessante momenten zich voordeden. Dit scheelt je enorm veel terugkijkwerk en zo kun je direct na het event enkele hoogtepunten delen op social media kanalen. Of beter nog: misschien kun je zelfs wel tijdens het event nog mensen overtuigen om tóch een ticket te kopen voor het volgende onderdeel en wat later aan te haken bij het evenement. Reistijd is tenslotte zó 2019…

Tip 12: Een stream is geen hybride event

Het “slechts” uitzenden van een fysiek evenement is een livestream. Een hybride evenement zorgt juist voor interactie tussen off- en online deelnemers. Zorg ervoor dat deze interactie ontstaat en faciliteer deze door de juiste technische invulling. Anders kun je het event net zo goed opnemen en later als content beschikbaar stellen nietwaar?

Tip 13: Sluit geen enkele deelnemer uit

Door reisbeperkingen kunnen sommige bezoekers van internationale congressen soms niet deelnemen. Sluit deze mensen niet uit en bied ze een manier om met de fysieke deelnemers in contact te komen. Hiermee spreek je ook meer publiek aan en dit zorgt voor wellicht een grotere opkomst op jouw evenement. 

hybride-event
Een goede host kan interactie initiëren.

Tip 14: Alles terug naar fysiek is niet de verwachting

Veel deelnemers werken hybride en willen remote bijeenkomsten blijven bijwonen. Beweeg mee met deze wens. Ga in gesprek en kom erachter wat de wens in de branche voor een hybride event. Ga er in geen geval vanuit dat alles weer terug naar live gaat. Met verkeerde aanname je bezoekers verliezen.

Tip 15: Ga niet zelf klussen met online tools

Ga niet zelf aan de slag met zoomlinks, merge mails, registratieformulieren en camera-materiaal. Zorg voor een betrouwbare kundige partij met ervaring zoals www.livestream-service.nl.

En tot slot…

Zo’n blog als dit lijkt natuurlijk niet zo objectief, maar is wel gebaseerd op onze ervaringen met enkele honderden hybride events. Van groot tot klein, van lokale online bingo tot internationaal hybride congres… Noem het maar op. Alles wat we hierboven hebben beschreven kunnen we eventueel technisch realiseren. Neem contact met ons en we vertellen je graag de verschillende mogelijkheden voor het organiseren van een hybride evenement. Onder het genot van een kop koffie (al dan niet hybride 😉 ).